Wednesday, June 6, 2012

KATA ORANG BIJAK


Wahai anakku aku sudah pernah mencium banyak wewangian akan tetapi tidak ada sesuatu yang wangi melebihi sifat mudah memaafkan

Aku pernah merasakan banyak makanan pahit akan tetapi belum pernah ku dapati sesuatu yang lebih pahit daripada menggantungkan diri kepada orang lain

Anakku besi itu sangat berat akan tetapi aku belum pernah mendapati sesuatu yang lebih berat daripada mempertahankan agama

Hutan belantara itu sangat mengerikan dan buas akan tetapi tidak ada yang lebih mengerikan dibandingkan dengan seorang kawan yang buruk


Aku melihat banyak sekali orang kaya akan tetapi aku tidak pernah mendapati seorang yang lebih kaya daripada orang-orang yang qona'ah

Wahai anakku aku sudah pernah melahap kesabaran dan merasakan pahitnya disakiti akan tetapi aku belum pernah melihat orang lebih merasa kesusahan dibandingkan orang fakir

Aku pernah dimusuhi banyak orang akan tetapi aku belum mendapati sesuatu yang  lebih banyak memusuhi diriku sendiri kecuali disaat aku bodoh
aku pernah memakai baju yang indah baju kebesaranku akan tetapi tidak ada yang indah untuk dipakai kecuali baju taqwa

No comments:

Post a Comment